1.
SPOŁECZEŃSTWO
WCZESNEGO RZYMU
Ø Początki
wczesnego piśmiennictwa historycznego III w. p.n.e.
Ø Historiografia
Kwintusa Fabiusza Piktora opierała się na tradycji ustnej + fantazji;
Ø Jego
historia znana z przekazów Liwiusza i Dionizosa z Halikarnasu (epoka
augustowska) oni też przerobili ją zgodnie z punktem widzenia epoki;
Ø Do
pewnego stopnia korzystamy z archeologii;
Ø Wiedzę
o społeczeństwie poszerzają też społeczne, polityczne i religijne instytucje,
które się zachowały;
Ø Romulus
wg Warrona zakłada Rzym na Palatynie 753 ;
Ø Ale
pierwsze zabudowy sięgają nawet X w. p.n.e.;
Ø Osadę
przedrzymską zamieszkiwali Latynowie, korzenie indoeuropejskie;
Ø Na
Kwirynale osiedlają się Sabinowie;
Ø Urbanizacja
Rzymu-przekształcenie osady w polis najpóźniej w VI w. p.n.e.;
Ø Wprowadzono
trwałą władzę (król elekcyjny); na Rzym rozszerza się władza Etrusków;
Ø Nazwa
Rzymu od nazwy etruskiego rodu (Ruma)
Ø Rzym
od Etrusków ma też tradycje kulturowe i religijne;
Ø Panowanie
etruskie podstawą wczesnorzymskiej historii społecznej Rzymu
Ø Grecy
w Italii w VIII w. p.n.e.;
Ø Etruskowie
nie tworzyli nigdy państwa jednolitego, ich historia uchwytna od VII w.;
Ø Polityczna
koegzystencja w lidze 12 miast; każdy swojego króla;
Ø Podział
na arystokratyczne warstwy i warstwę niższą (praktycznie niewolnicy);
Ø Przedstawiciele
arystokracji dominują władzę (urzędy, w skład rady starszych [senat miast]);
Ø Potęga
Etrusków VI w. od Padu po Kampanię;
Ø W
535 ich flota pokonuje Fokejczyków (greccy kolonizatorzy)’
Ø Utrata
wpływów- najpierw wygnanie Tarkwiniusza pysznego 503 a później przegrana pod
Kyme 474 z tyranem Syrakuz;
Ø Archaiczny
porządek społeczny Rzymu wykształcił się w VI w. pod panowaniem królów etruskich
i był charakterystyczny nie tylko dla monarchii; jedynie funkcje króla (wódz,
kapłan, sędzia) arystokracja rozdzieliła między siebie;
Ø Walki
stanów w V w. zapoczątkowały rozkład archaicznej struktury;
Ø Podstawą
w archaicznym rodzin a rodzina w rody, kurie, plemienia;
Ø A
pionowo na arystokrację i zależną ludność
Ø We
wczesnym Rzymie rodzina jako jednostka gospodarcza, społeczna i kultowa;
Ø Pater
familias ma pater potestas nad rodziną i jej majątkiem; reprezentował i kult;
Ø Po
wysłuchaniu dorosłych mężczyzn podejmował decyzje prawne;
Ø Na
podstawie rodowodu lub sąsiedztwa spokrewnione rodziny łączyły się ze sobą w
rody (gens) wspólne imię rodowe, kult, pierwotnie tylko przywilej arystokracji;
Ø Rody
łączyły się w kurier 30 kurii na czele kurii stał curio (a gens nie miały
naczelników)
Ø Rodzina
– ród (gentes) – kuria (curie) –plemię (tribus);
Ø Kuria
– funkcje sakralne także podstawa zgromadzenia ludowego i wojska;
Ø Zwoływane
wg kurii zgromadzenie ludowe (comittia curiata) rozstrzygało w sprawach
rodzinno-prawnych gdy ojciec nie zostawił męskiego potomka i lex curiata de
Imperio –prawo zatwierdzania najwyższych urzędników gminy na ich urzędach;
Ø W
okresie królewskim curie łączyły się w 3 większe rodowe jednostki plemienne
(tribus) każda tribus = 10 kurii;
Ø Nazwy
tribus pochodzenia etruskiego (tities, Ramnes)
Ø Tribus
mniejsze znaczenie niż gentes; 3 tribus obejmowały cały lud rzymski (quirites)
Ø Cała
ludność ok. 500 pne max 15 tys. osób’
Ø Warstwę
wyższą w okresie królewskim i pierwszym wieku republiki tworzyli patrycjusze
(arystokracja rodowa i ziemiańska);
Ø Patrycjat
wykształca się bo wykształca się arystokracja tworząca pod panowaniem królów
etruskich elitarne formacje jeźdźców ;
Ø Equites;
konny orszak króla
Ø Elita
rycerze equites tożsami z patrycjuszami;
Ø Przed
reformą serwiańską z 5 p.n.e. equittes traktowani jako grupa przywódcza stojąca
ponad zwykłymi klasami;
Ø Arystokracja
patrycjuszowska wyraźnie uformowana; podstawą przynależności pochodzenie,
przynależności, sprawowane funkcje w życiu politycznym, gospodarczym,
religijnym;
Ø Do
tej grupy można było przyjąć nielicznym przybyszów z zewnątrz o ile w swojej
gminie też byli arystokracją;
Ø Gdy
walki stanu to przybysze tylko do plebsu, a małżeństwa zabronione;
Ø Silna
pozycja bo duże grunty a utrzymaniem koni itd.. obarczali gminę (wdowy i sieroty)
Ø Aż
do falang hoplitów patrycjusze dominują na polach walk;
Ø Na
wojnę ruszali na czele swych klientów;
Ø Pod
ich wpływem zgromadzenie ludowe w porządku kurulnym;
Ø Z
nich rekrutowani urzędnicy
Ø Drugim
stanem plebs tworzący również lud rzymski;
Ø Nie
jest to etruskie bo sformułował się w V w., gdy walka stanów jako osobna gmina
ze swoimi przywilejami;
Ø Głównie
rolnikami, a rzemieślnikami i kupcami ludzie z zewnątrz, bo rolnik nie mógł
pełnić tych funkcji;
Ø Klient
to nie plebs klientela nie ma swojego stanu;
Ø Muszą
panu służyć pomocą ekonomiczną i moralną; on nad nimi pieczę jak nad
niewolnikami wyzwolonymi;
Ø Niewolnicy
początkowo też tylko niby res vocale
ale w rodzinie niczym nie różnią się pozycją od członków; opis Katona Starszego
jego żona karmiła dzieci niewolników; niewolnicy pomagają utrzymać dobytek i
prestiż bo z wyzwoleńców robi się klientelę;
Ø Niewolnicy
z wojen, przyrostu naturalnego neum (za długo sobą) albo syna sprzedaję;
Ø Patriarchalny
charakter niewolnictwa;
Ø Przekazy
o powstaniach ale pewnie tylko to z 460 prawdziwe; niewolnicy nie występowali
jako klasa bo jej nie tworzyli;
Ø Linia
podziału między grupami wolnych obywateli Rzymu o charakterze
społeczno-politycznym;
Ø Nowa
struktura 2członowa po buncie plebsu v/iv w
Ø Przyczyny
już w VI. w. uścisku ekonomicznym i
rozwarstwienie plebsu’;
Ø Plebejusze
chcieli współdecydować o sprawach politycznych
Ø Ubodzy
chcieli polepszyć sytuację ekonomiczną i podział ager publicis;
Ø Strajk
polityczny i militarny arystokracja ustępuje
Ø 494
I secesja plebejska, wprowadzenie stanowiska trybuna ludowego
Ø 494
świątynia ceres na Awentynie spaja plebejuszy
Ø 507
Jowisza na Kapitolu dla arystokracji
Ø Consilia
plebis gmina plebejska własne uchwały urzędnicy (edyle) trybuni; trybuni mogą
ingerować weta wobec rozporządzeń godzących w plebs
Ø ‘Zniesienie’
tribus rodowych, tribus terytorialne, do III w. 35
Ø Do
comitia tributa trudniej wprowadzić posłuszne rody niż do comitia curiata
Ø 451/450
kodyfikacja XII t
Ø Zakaz
małżeństw plebs-patrycjat
Ø Prawo
do obrońcy
Ø Odróżniono
posiadaczy od nieposiadających
Ø 4
sukces plebsu to klasy majątkowe Sergiusz atuliusza i 443 cenzor kory zalicza
obywateli do poszczególnych klas majątkowych
Ø Podział
wg tego na jakie rynsztunki wojenne można sobie pozwolić
Ø 8
klas ponad 193 centurii;
Ø Uznanie
wyższych warstw plebejskich za potencjalnych pomocników arystokracji
Ø 445
lex canuleia znosi zakaz małżeństw
2.
SPOŁECZEŃSTWO
RZYMSKIE OD POCZĄTKU EKSPANSJI DO DRUGIEJ WOJNY PUNNICKIEJ
Ø Świadomość
gmin rośnie, przekształcają się w odrębne klasy;
Ø Po
Wejach 396 powiększony teren panowania;
Ø Wszyscy
zainteresowani dalszą ekspansją;
Ø Przyrost
ludności, brak ziemi, nowa dzielona między najbogatszych;
Ø 387
najazd galów na Rzym;
Ø Wiele
rodzin traci mienie i popada w niewolę za długi;
Ø 384
i 375 próby obalenia porządku;
Ø 367
leges licinae sextiae poprawa położenia ekonomicznego i dopuszczenie elity
plebsu do sprawowania urzędów;
Ø I aż do lex hortensja 287 szereg reform ku
poprawie losu plebsu;
Ø Leg
es liciniae sextiae umarza częściowo długi i nikt nie może mieć ziemi powyżej
500 jugerów (ok. 1,25 km2)
Ø 326
zniesienie niewoli za długi;
Ø 304
ius flawianum jednakowe zasady postępowania przed sądem dla wsyztskich;
Ø Lex
provocatione jeśli urzędnik wymierzył najsurowszą karę to mogę odwołać się do
ludu;
Ø Zgromadzenie
ludowe kompetencje w sprawach karnych politycznych
Ø Od
444 trybunami wojskowymi o władzy konsularnej mogli być też plebejusze
Ø Bo
plebs gotów do walki tylko pod rozkazami własnych dowódców
Ø 409
pierwszy plebs obejmuje 1 urząd kwestor
Ø 300
lex ogulnia otwarcie drogi dla plebsu do obejmowania najwyższych urzędów
kapłańskich
Ø Zmniejszenie
roli senatu na rzecz zgromadzenia ludowego, przestaje on być bastionem
arystokracji;
Ø Lex
hortensja 287 uchwały plebiscita zgromadzenia plebsu moc bez zatwierdzenia
przez senat;
Ø IV
w Ostia I kolonia;
Ø Socii
sprzymierzeńcy formalna niezależność;
Ø Pozycja
patrycjuszowska bo oni tylko niektóre funkcje kapłańskie strój i tytuły ale tak
raczej bez znaczenia;
Ø Bezrolni
otrzymują ziemię na terenach podbitych
Ø Społeczny
ustrój Rzymu w III w pne wciąż ustrojem arystokratycznym;
Ø Proces
wykształcania się nowej elity wzbogaconej na handlu przyczyną napięć
Ø W
ramach arystokracji senatorskiej ok. 300 osób jeszcze elita nobilitas , to nie
był tytuł formalny, czołowi senatorzy i ich rodziny;
Ø W
sumie to konsulowie i ich rodziny
Ø Także
plebejusze, rzadko homines novi;
Ø Np.
Cornelli, Emiliusze, Klaudiusze
Ø cursus honorum
piastowanie urzędu od najniższych po cenzora/konsula
Ø doświadczenie
zdobyte w piastowaniu urzędów więc w senacie najlepsi;
Ø Rzymem
rządzi arystokracja bo to ona zwołuje zgromadzenie i to ona zgłasza wnioski
Ø Zakaz
zwoływania zgromadzenia na dni targowe
Ø Głosowanie
wg centurii i tribus
Ø Wskazówką
jak postępować MOS maiorum prawa przodków
Ø 218
lex Claudia nie mogą senatorzy mieć statków handlowych
Ø Niegodne
senatora i obce wpływy
Ø W
III w nie grozi powstanie niewolników tak jak w Wolsini gdzie oddano im władzę
3. ZMIANY STRUKTURALNE W II W. P.N.E.
Ø II
wojna punicka zapoczątkowała głębokie zmiany
Ø Po
niej masowe używanie niewolników jako siły roboczej, zubożenie drobnych
rolników
Ø Silne
zróżnicowanie społeczne pozycja sumą wielu czynników
Ø Niewolników
traktuje się brutalnie
Ø Trudno
ogarnąć niezadowolenie środkami pokojowymi tak jak wcześniej
Ø Po
II wojnie silne odizolowanie arystokracji min osobne ławy na igrzyskach
Ø Osłabienie
rodów arystokratycznych wiele wyginęło
Ø Lex
Villa annalis ze 1180 określa kto i kiedy może zająć jaki urząd
Ø Dzieło
katona o rolnictwie
Ø Rywalizacja
w łonie samej arystokracji
Ø Wzrost
znaczenia handlu
Ø Ordo ekwitów z grupy przemysłowców
Ø Reszta
drobni id. To warstwa średnia
Ø Rzemieślnicy
rekrutują się z wyzwoleńców
Ø Biedni
rolnicy najmują się lub idą do miasta
Ø Łatwo
o niewolników zalewają wszystko
Ø Gajusz
Grakchus 137 stara się z tym walczyć
Ø Niewolnicy
zaczęli stanowić odrębną warstwę społeczną
Ø Potęga
Rzymu więc mimo że już spętani łańcuchami to ich bunt i tak nic nie da
Ø Ku
kryzysowi bo nie ma już spajających więzi
Ø Arystokracja
nie może oprzeć się na ludności rolniczej
Ø Upadek
rzymskiej republiki o stoją naprzeciw siebie ugrupowania polityczne i armie
4.
Kryzys
republiki a społeczeństwo rzymskie
Ø Kryzys
w II poł. II wieku; ekshalacja napięć społecznych i ekonomicznych, czas wojen
domowych od 135 (pierwsze powstanie niewolników) do 30 pne, różnorodne cele tak
samo jak i grupa, na pewno nie chęć obalenia porządku;
Ø Konflikty
z niewolnikami, Italikami którzy dążą do
suwerenności, socii i w łonie samych rzymian polityczne;
Ø Wielkie
powstania niewolników 2/1 w.;
Ø Sycylia
135-71 bo wzrost liczby i źle traktowani, ale nie udało im się działać zgodnie
bo sprzeczne interesy, brak wspólnej ideologii;
Ø Powstanie niewolników w Pergamonie
Ø 74
kapua Spartakus
Ø Ruchy
masowe, niewolnicy miejscy nie uznawali ich za swoją sprawę;
Ø Na
Sycylii i w Pergamonie dążyli do utworzenia własnego państwa
Ø Powstania
z góry skazane na niepowodzenie, ale chociaż poprawiło się traktowanie
niewolników;
Ø 80/89
nadanie italikom po powstaniu obywatelstwa
Ø Po
49 tez Italia górna obywatelstwo i tota Italia to imperium romanum
Ø 133
Tyberiusz Grakchus przeforsował reformę agrarną
Ø Dla
ludu staje się on przykładem polityka popularnego
Ø Reszta
w opozycji nazwała się optymatami
Ø 122
23 Gajusz reformy godzące w senatorów a plus dla ekwitów np. czuwają nad
namiestnikami; tylko lud rzymski może skazać na śmierć
Ø 100
reformy Mariusza bron do wojska dla proletariatu uzależniony od wodzów bo oni
wypłacają żołd;
Ø Wojna
Mariusza z optymatą Sullą Sulla zwycięża
Ø Popularzy
nie wspierają buntów ludu czy niewolników
Ø Przywódcami
popularów senatorzy, tez ci najwyżsi jak Grakchowie czy cezar
Ø Celem
zmiana politycznego, nie społecznego systemu;
Ø W
okresie późno republikańskim rzymianie nie mogą znaleźć wspólnych ideałów,
które pomogłyby im przezwyciężyć różnice;
Ø Sami
rzymianie uważali że kryzys wynikiem upadku moralnego, ale Alfoldy uważa że to
słabość strukturalna miasta państwa.
5.
USTRÓJ
SPOŁECZNY RZYMU ZA CZASU PRYNCYPATU
Ø Od
jedynowładztwa Oktawiana Augusta ( 27 pne-14 ne) po Antonina Piusa (138-161)
rozkwit; szczytowy okres w rozwoju społ rzymskiego;
Ø Rozciągnięcie
rzymskiego modelu społeczeństwa także na prowincję;
Ø Sama
struktura nie różni się od struktury z okresu republikańskiego;
Ø To
‘wina’ niezmiennego systemu ekonomicznego;
Ø Możliwa
była wizja panstwa kapitalistycznego ale nie było potrzeby stalego zatrudnienia
i wyżywienia więc się nie udało;
Ø Gównie
zatrudnieni w rolnictwie, stąd największe fotruny;
Ø W
ręku princepsa nieograniczona władza
Ø Cesarz
najbogatszy i deifikowany, ucieleśnienie cnót;
Ø Ekwici
mogli zarządzać finansami imperium; wzrasta ich pozycja
Ø We
wczesnym okresie cesarstwa społeczeństwo nie zmienia się
Ø Wszyscy
równi wobec prawa <cesarz> ale zarysowuje się jak nigdy linia podziału
biedny-bogaty, szlachetny-pospolity;
Ø Podział
elita-pospólstwo wg kryteriów: dobrze urodzony, bogaty, autorytet i piastuje
ważny urząd;
Ø Trzeba
należeć do ordo senatorius, equester czy decurionum (lokalna elita);
Ø Bogatemu
bardzo łatwo pomnożyć majątek, biedny raczej nie ma szans wyjsc z ubóstwa;
Ø Ważne
stanowiska zarezerwowane dla elity senatorskiej i ekwickiej
Ø ‘godni’
nie byli chłostani, więc równi wobec prawa ale nie w prawie
Ø To
że spełnię warunki nie znaczy, że awansuję w hierarchii społecznej automatycznie-potrzebny
formalny akt prawny;
Ø Stan
określam po stroju;
Ø Prawa
różne ius romani i ius latii (latyńskie)
Ø Niewolnicy
mogli sprawować funkcje publiczne, ale tylko podrzędne np. celnik
Ø Wyjątkowe
sytuacje gdy swoją walecznością awansujesz;
Ø Klaudiusz
stara się walczyć z uprzedzeniami etnicznymi które rzymianie żywili w stosunku
np. do Egipcjan (lekkomyślni, niezdyscyplinowani)
Ø Osobiste
osiągnięcia ważne ale wpływ na pozycję ograniczony;
Ø Stan
senatorski:
·
Jeszcze bardziej ekskluzywny niż u
schyłku republiki
·
Drugi triumwirat 1000, po czystkach
augusta 600
·
Ścisłe oddzielenie od stanu ekwitów
·
Ostateczne rozdzielenie Kaligula 38
·
Mają dużo pieniędzy ale inni też dlatego
przynależność do stanu senatorskiego bardziej związana z pozycją polityczną,
koligacjami, niż pieniędzmi;
·
Jednolity system wychowania senatorów,
prawo retoryka i wojna, poczucia przynależności do najlepszego ze stanów;
·
Stan się wykrwawia, bezdzietność
problemem; więc zasilają homines novi
·
Nowi ze stanu ekwitów, miast rzymskich
czy niewielu z prowincji;
·
cursus
honorum cesarskie różni się od republikańskiego: urzędnik,
trybun legionowy, kwestor i formalnie do senatu, trybun ludowy/edyl, pretor,
prokonsul, pary konsulów eponimiczne zapobiega osiedzeniu tego urzędu w rękach
senatorów jak wcześniej
·
nowe urzędy powoływane przez Cesarza np.
namiestnik prowincji;
Ø inne
warstwy i stany wyższe;
Ø liczba
ekwitów szacowana na 20 tys.
Ø silne
utożsamienie ale struktura luźniejsza niż w senatorskim
Ø nie
przyjmuje się rodów tylko każdy z osobna mianowany do tego ordo
Ø zróżnicowani
pieniężnie, tak jak u senatorów głównym źródłem dochodów gospodarstwa
Ø wielu
niskiego urodzenia
Ø nawet
sporadycznie wyzwoleńcy
Ø najwyze
z ekwitów prefekt pretorianów; kariera w wojsku czy jako urzędnicy cesarscy
Ø arystokracja
urzednicza
Ø ordo
decurionum elita miejska członkowie rady miejskiej i urzędnicy
Ø do
100 w jendym mieście
Ø do
150 tys. w Afryce 25 tys
Ø zróżnicowanie
ekonomiczne, tym czym się zajmowali , wewnątrz też hierarchie
Ø jednolitość
praw, obowiązków i funkcji
Ø sądownictwo,
finanse, porządek publiczny, żywność budowlana działalność;
Ø kadencja
rok wiceburmistrza i bursmistrza
Ø liturgie
– ‘dobrowolne’ datki na rzecz gminy,
Ø bogaci
wyzwoleńcy handel, operacje bankowe, rzemiosło
Ø nazywali
się ordo augustalium
Ø pokrywali
znaczną część opłat na rzecz rozbudowy gminy
Ø oni
nigdy nie zostali włączeni do senatorów, ma ekwitów;
Ø niższe
warstwy
Ø podział
na miejski i wiejski plebs, nie są tak świadomi;
Ø miejski
ma lepszą sytuację ekonomiczną i może tworzyć kolegia zrzeszających
rzemieślników/; czcicieli tego samego bóstwa;
Ø podział
ingenui liberii i servi
Ø ogromna
liczba liberii i servi w Rzymie, wiemy z inskrypcji nagrobnych
Ø w Italii za augusa od 3 -7,5 mln niewolników
Ø W
okresie cesarstwa niewolnicy zrodzeni przez niewolników lub podrzutki
znalezione bo wyrzucone przez biedne rodziny (duż problem w Bitynii) a głównie
wyzwoleńcy sprzedają się w niewolę ;
Ø Tępienie
praktyk nieludzkiego traktowania niewolników, tępi oficjalnie państwo, zapewnia
ochronę, a Petroniuszw satyrykach Nawe mówi że to zwykli ludzie tylko zły los
chciał, że trafili do niewoli
Ø Lex
furia canina 2 pne ogranicza ilość wyzwalanych pośmiertnie niewolników
Ø A
Lex aelia Stenia określa minimum wiekowe 4 ne
Ø Obawa
że zaczną mieć zbyt duży wpływ na życie publiczne
Ø Można
wsyztskich ale nie jednym aktem
Ø Wyzwalają
bo zobowiązania ekonomiczne i moralne
Ø Na
wsi warunki gorsze i rzadko wyzwalani bo dla właścicieli nie ma aż takiego
prestiżu
Ø I
tak liczba się zmniejsza (ius trium liberorum)
Ø Uprawianie
ziemi system kolonatu
Ø Coloni
ludzie wolni, dzierżawcy
Ø Hierarchia
–imperator + jego domus, ordo senatorius, equester, decurionum, familia
caesaris (niewolnicycesarscy) i bogaci wyzwolency
Ø Warstwy
nizsze polebs Urbana i Ustica ingenui liberti i servi
Ø Cesarstwo
spaja, zapewnia ramy ideologiczne, każda próba buntu skazana na niepowodzenie
Ø Już
nie było powodó2w do wybuchu powstań niewolników
Ø Ale
powstaje masowo ludność uciskanych prowincji
Ø Np.
w Judei 66-70 masy rolnicze
Ø Kryzys
modelu cesarstwa miał inne korzenie niż republiki gdzie ucisk
6.
KRYZYS
IMPERIUM RZYMSKIEGO A PRZEMIANY STRUKTURY SPOŁECZNEJ
Ø Po
Aureliuszu koniec epoki zlotej, wszystko stopniowo zaczyna się sypać, z przerwami
na spokój np. za Dioklecjana
Ø Okres
najazdów III wiek, niestabilnośc cesarzy, klęska gospodarki, drogie jedzenie;
Ø Nowa
warstwa humiliores samoświadoma, po tym jak Karakala nadał obywatelstwo
wsyztskim wolnym mieszkańcom imperium;
Ø Wzrost
napięć; pustka ideologiczna wypelnia chrześcijaństwo
Ø Przemiany
już w II wieku, kolonat, stagnacja w gospodarce
Ø Nie
można ustalić jednorodnej przyczyny kryzysu Imperium;
Ø Ważnym
czynnikiem napływ barbarzyńców;
Ø Osłabienie
pozycji dekurionów upadek miast
Ø Przemiany
w warstwach wyższych:
Ø Warstwa
senatorska wciąż max uznanie i najbogatsza
Ø Spadek
liczby senatorw italików, coraz więcej tych z prowincji, ale nie zmieniają
światopoglądów
Ø Odpolitycznianie
senatu- cesarz podporę ma w swojej radzie i biurokracji, przyznawanie stanowisk
zastrzeżonych dla senatorów ekwitom;
Ø Mimo
kryzysu mają się dobrze bo gospodarstwa rolne go nie odczuwają;
Ø Pod
koniec II w senatorzy dzielą się na grupy wspierające innych pretendentów do
tronu, cesarze zaczynają ich olewać;
Ø Za
cesarza Galliena reforma wojskowa, ekwici już nie muszą wchodzić do stanu
senatorskiego by móc piastować najwyższe urzędy6 w państwie związane z
wojskiem, wkrótce też dominują wojsko;
Ø Złoty
wiek ekwitów – III
Ø Ogromne
doświadczenie mają ekwici a senatorzy nie;
Ø Wzrost
i rozwarstwienie ekwitów, wchodzą bo mają pieniądze lub zasługi;
Ø Stanowisko
dekuriona kiedys honorowe trzeba było się starac teraz jak porzekroczylo się
pulap finansowy to obowiązkowe
Ø Już
raczej uciążliwe niż zaszczyt i dziedziczne bo to oni głównie finansują
opanstwo bo do warstw wyzszych respekt a z innych nie ma co ściągać;
Ø Wzrasta
pozycja wojska, więź, propaganda, chwała i złoty pierścien symbol ekwitów;
Proces
przemian społecznych w łonie warstw niższych
Ø Zdecydowane
pogorszenie sytuacji w III w jedynie troche lepiej w prowincjach garnizonowych
bo wymiana z wjskiem
Ø Aparat
brutalnie egzekwuje podatki;
Ø Kurczy
się liczba niewolników
Ø Wykupywanie
ziemi od drobnych rolnikóo powstają
wielkie latyfundia a na nich system kolonatu – w dzierżawę na 5 lat a często na
wieczność roczna opłata szczególnie w III w.;
Ø Pozycję
społeczną określa nie pochodzenie lecz zasługi;
Ø Bunty
konflikty przemoc;
Ø Senatorzy
okazują niezadowolenie poprzez organizację spisków;
Ø Konflikty
nie rozwiązują problemów społecznych, nie wiadomo już jak to ogarniać;
Ø Dominat
zamienia się w despotię;
7.
SPOŁECZEŃSTWO
PÓŹNEGO RZYMU
Ø Mimo,
że upada państwo to porządek społeczny pozostaje taki sam;
Ø Cesarza
uznają wszyscy nawt chrześcijanie
Ø Jak
bóg, despotyczny orientalny ceremoniał
Ø Dioklecjan
i Konstantyn rozbudowują aparat biurokratyczny
Ø Państwo
zaczyna przeszkadzać, podział społeczeństwa na biedni-bogaci; przywileje dla
bogatych;
Ø Największą
władzę ma święte consistorium czyli główny „zarząd administracyjny”
Ø Prestiż
dają pieniądze i władza, a przynależność stanowa nie jest już ważna;
Ø Przestaje
odgrywać roli to jakie mam korzenie, podzial tradycyjny na niewolników i ludzi
wolnych już się nie liczy bo większość przez zobowiązania staje się
niewolnikami;
Ø Dziedziczę
zawód ale dzięki rozwojowi jestem w stanie osiągnąć wszystko
Ø Nawet
barbarzyńcy zajmują ważne stanowiska w wojsku;
Ø Ekwici
najwyższa pozycja ale to oni wchodzą do ordo senatorius i powiększenie go z 600
do 4 tys. za Konstantyna
Ø Senatorzy
zróżnicowanie ekonomiczne pochodzenie, cursus honorum leży;
Ø Różnice
też ze względu na to jak weszli do tego ordo
Ø Podział
ideologiczny chrześcijanie-poganie;
Ø Kuriałowie
członkowie rady miejskiej, początkowo prestiż później masak podatków, podstępem
do tego stanu obowiązek dziedziczenia, traktowani jak niewolnicy;
Ø Warstwy
niższe bardzo się upodobniają do siebie, bo wszyscy zubożeli, dodatkowo
niewolnicy mają ustawy które ich chronią ale tak naprawdę koloni to też
niewolnicy;
Ø Obowiązek
mieszkania na danym terenie, podatki, zawód – wszyscy jesteśmy niewolnikami;
Ø Koloni
mogą chociaż zawierać małżeństwa, a niewolnicy nie;
Ø Pod
koniec bieda jak nigdy, pozycję tracą też elity miejskie więc w dobrobycie żyje nieliczna grupka;
Ø Zamieszki
wybuchają z przeróżnych powodów, szczególnie w Afryce północnej;
Ø Warstwa
niższa nie potrafi się skonsolidować, dlatego pojedyncze bunty mają ograniczon
y wpływ na rozpad imperium
Ø Wrogiem
nr 1 nie posiadacze tylko aparat państwowy;
Ø Bandy
złodziei;
Ø Wielcy
posiadacze ziemscy i ich latyfundia jak mini-królestwa, sami się troszczą o
obronę, wymierzają sprawiedliwość;
Ø Patroni
cum – pogłębienie bcosci panstwo-społeczenstwo; ucieczki rolników i kolonów, by
uniknąć kary oddają się za dary potem stałe daniny zamożnym protektorom;
Ø Zależność
feudalna;
Ø Upadek
przez barbarzyńców a to dlatego że mają chrześcijaństwo i nie ma już różnic
ideologicznych między nimi a Rzymem;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz